carlaenrob.reismee.nl

Met de nachttrein naar Bac Ha

Vanavond de nachttrein genomen naar Bac Ha.

Wij lagen met twee dames uit Nieuwzeeland in een cabine. We hadden onze spullen in de cabine gezet en zijn toen eerst nog maar een sigaretje buiten gaan roken. Er kwam een mevrouw aan met een kar verschillende dranken en wat chips. Dus maar wat biertjes en een fles water ingeslagen. Het waren leuke en gezellige vrouwen. Omdat we sóchtens vroeg aan zouden komen zijn we al vroeg ons bedje in gekropen. In de trein was geen ontbijt, die kregen we in het hotel.

Keurig werden we opgewacht door een meisje van 17 jaar van de Black Hmong. Drie weken geleden is ze getrouwd en naar onze mening erg gelukkig met haar man. Ze kent hem al vanaf de kleuterschool. Er stond een taxi (een mooie jeep)voor ons klaar waar we mee naar Bac Ha reden.Het was een gewone versnellingbak maar volgens mij deed alleen zijn 3 het. Jeetje wat ging dat langzaam en voor iedere bocht natuurlijk een toeter gebruiken ook al was de bocht overzichtelijk en kon je zien dat er niemand aankwam. Mensen mensen wat zullen ze hier ongelukkig zijn als hun toeter het niet doet. Uiteindelijk na ruim 2 uur rijden kwamen we in ons hotel aan. Het zag er allemaal keurig uit maar we hebben nog nooit zo´n hard bed gehad. Egypte kan er wat van, maar de vietnamees overtreft het hier in dit hotel. Na een heerlijk ontbijt Rob een ommelet met heerlijk brood en ik 2 pancake´s met banaan honing en chocolade gingen we op pad. Natuurlijk de lokale zondag markt op. Het heeft de hele dag geregend. Ja dat kan gebeuren als je zo hoog in de bergen tussen de wolken zit. Wel een mooi gezicht is dat. Er zijn maar weinig touristen in de stad en in ons hotel waren we de enige. Overal liepen mensen in hun eigen kleding de een nog feller dan de ander. Allerlei souvenirs zijn er te koop. We hebben wat pen tekeningen gekocht die we thuis in gaan lijsten. Veel kramen met groente en fruit. Een grote eettent waar we een hapje mee gegeten hebben. Dit keer konden we niet zeggen dat het echt lekker was, maar vies was het ook niet. Verder de markt op werd er levende vis verkocht en andere vleeswaren te koop. Boven op een helling werden de levende dieren verkocht. Ossen, paarden, kippen, varkens en levende honden. Ik heb er snel wat foto´s van gemaakt en zijn toen snel de heuvel weer afgegaan. Nog even wat gaan drinken en toen maar weer richting ons hotel. We hoorde wel mensen luid door een microfoon over straat praten, en toen we dichterbij kwamen stonden er allemaal lokale bevolking ergens naar te kijken. Ik van de paparazzi maakte snel wat foto´s. Ik had wel gezien dat er veel politie bij stond, maar dacht in eerste instantie dat het een of andere ceremonie was. Komt er een agent naar met toe. No picture no camera. Ik zei ok I´m not making picture´s. En vroeg daarop wat dit voor ceremonie dit was. Blijkt dat het de rechtbank van Bac Ha was. de vier mannen die terecht stonden werden veroordeeld voor 10 jaar gevangenis straf omdat ze Vietnamese vrouwen in China verkocht hadden. Ik legde uit dat wij dit nooit in de buitenlucht doen maar dat de rechtbank in een gebouw is. Waarop hij zei dat ze dit speciaal doen voor de mensen om ze te waarschuwen wat er gebeurd als ze de wet overtreden.

moet je nagaan dit ging de hele dag zo door met allemaal verschillen de mensen en delicten dus zo afschrikwekkend is het blijkbaar ook niet. Ik zal er twee foto´s van op de site zetten.

Nou morgen weer vroeg op want dan gaan we naar Sapa.

Tot morgen.

omer

hoi carla en rob geniet lekker van jullie vakantie.
hier is het weer shit. regen, wind en koud.
groetjes van uit kille holland.

Michelle

Those are beautiful pictures Carla. I hope the two of you are having lots of fun.
miss you xoxoox

ma

jammer dat je mij niet hoord met tamara gaat het goet heb haar gebeld

Anne en Aletta

Hoi Rob en Carla!!
Nou wij hebben onze verhalen van de afglopen dagen al op onze site gezet http://reislog.riksja.nl/Vietnam2011 We hebben net even jullie verhalen gelezen! Leuk! We kijken uit naar onze Sapa trip! Het was gezellig de afgelopen dagen! Nog een fijne vakantie toegewenst!